niedziela, 22 kwietnia 2012

Raje i pejzaże z kolekcji Carmen Thyssen w Maladze


Wystawa w Muzeum Carmen Thyssen przedstawia ciekawy przegląd malarstwa pejzażowego, od XVII do XX wieku pod kątem przedstawień natury symbolizujących mityczny raj.

Motyw raju pojawia się w kilku starożytnych kulturach, zarówno w tradycji semickiej, jak i grecko-łacińskiej. Księga Rodzaju opisuje raj jako miejsce wyjątkowo piękne, gdzie człowiek żył w harmonii z naturą aż do upadku i jego konsekwencji wydalenia z ogrodu Eden. Malarstwo pejzażowe odzwierciedla mit o wyidealizowanej rzeczywistości. Jednym z przykładów jest obraz Jana Brueghela Starszego Adam i Ewa w ogrodzie Eden, gdzie człowiek żyje w harmonii ze wszystkimi innymi istotami Kreacji.

W XVII wieku w Holandii koncepcja malarstwa pejzażowego jako idealizacji natury stopniowo zyskiwała więcej realizmu np. w przedstawieniach Jana van Goyena. We Francji i Włoszech wyodrębniły się dwie odrębne koncepcje pejzażu – jako osobny gatunek oraz  symboliczne i poetyckie przedstawienie Arkadii.


Na wystawie w muzeum w Maladze zobaczymy przede wszystkim dzieła powstałe w XIX wieku.  Dużo uwagi poświęcono amerykańskim pejzażystom epoki romantyzmu, którzy odzwierciedlali w  przedstawieniach natury swoje doświadczenia i utożsamiali je z przybyciem do raju, odkryciem ziemi obiecanej. Wśród artystów amerykańskich obecnych na wystawie są  m.in. Frederic Edwin Church, Albert Bierstadt, Martin Johnson Heade. Zobaczymy także pejzaże hiszpańskich artystów: Genaro Péreza Villaamila, Carlosa de Haesa, Emilio Sánchez-Perriera.
Przełomowe znaczenie dla historii krajobrazu odegrali Barbizończycy, czyli francuscy artyści, którzy opuścili Paryż kierując się potrzebą harmonijnego obcowania z naturą. To właśnie Barbizończycy po raz pierwszy zaczęli malować w plenerze.



Pod koniec XIX wieku,  krajobraz okazał się niezbędnym gatunkiem w ewolucji sztuki współczesnej. Wystawa pokazuje prace najbardziej reprezentatywnych artystów należących do impresjonizmu, takich jak Camille Pissarro i Pierre-Auguste Renoir. Koncepcja Paula Gauguina, początkowo związanego z impresjonistami, przedstawiona została na wystawie w kontekście odejścia od społeczeństwa Zachodu i próby odszukania mitycznego raju w egzotycznej kulturze i pejzażu.

Wystawa daje okazję do odbycia swoistej podróży do nieznanych mitycznych krain, sielankowych widoków natury, które są częścią historii malarstwa pejzażowego.



Wystawa potrwa do 7 października 2012

Alicja Wilczak

Fot. 1. Jan Brueghel Starszy, Adam i Ewa w ogrodzie Eden,1610-1612
Fot. 2. François Boucher, Pejzaż z rzeką i antyczną świątynią, 1762
Fot. 3. Paul Gauguin, Orchard under the Church of Bihorel (Children in the Pasture),1884
Fot. 4. Henri-Edmond Cross, Plaża, wieczorny nastrój, 1902

Źródło: www.carmenthyssenmalaga.org



Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz