„Dziwacy i szaleńcy byli tymi, których bardzo często fotografowałam. Było to dla mnie wspaniałe i podniecające. Większość ludzi przeżywa swoje życie bojąc się panicznie doświadczeń w jakikolwiek sposób traumatycznych. Dziwacy rodzą się ze swoją traumą; oni już przez to wszystko przeszli.
To oni są arystokratami”.1
To oni są arystokratami”.1
Diane Arbus
Do 23 września w Berlińskim Martin-Gropius-Bau można oglądać interesującą wystawę, prezentującą fotografie Diane Arbus. Ekspozycja tworzy interesującą panoramę zjawisk i przemian społeczno-politycznych, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Wystawa przybiera formę retrospektywy, na której zobaczyć można ponad 200 fotografii, również tych nigdy nie prezentowanych szerszej publiczności. Część wystawy poświęcona jest także biografii Diane Arbus i krytyce jej twórczości. Widz może zatem prześledzić źródła twórczości i inspiracje Arbus, zanim zaczęła fotografować nietypowe osoby w Stanach Zjednoczonych, oraz jej późne eksperymenty z fotografią artystyczną. Może też podobnie zapoznać się ze znacznie szerszym spektrum dzieł artystki niż te, które przyniosły jej największą popularność i wzbudziły najgłośniejsze kontrowersje, jak chociażby "American rites, manners, and customs".
Diane Arbus była wybitną portrecistką o charakterystycznym, indywidualnym stylu. Arbus większość ze swoich tematów znajdowała w Nowym Jorku. Fotografowała ludzi wykluczonych, odstających od społeczeństwa. Bohaterami jej zdjęć byli nudyści, cyrkowcy, transwestyci, ekscentrycy oraz ludzie w pewien sposób skrzywieni fizycznie lub psychicznie.
Pierwsze swoje prace opublikowała w 1960 roku w magazynie "Esquire". Wtedy również zaczęła pracować jako wolny strzelec dla innych gazet, takich jak "Harper's Bazaar" czy "The London Sunday Times". Czarno-białe, kadrowane do kwadratu zdjęcia stały się jej znakiem rozpoznawczym.
Pod koniec lat 60. prowadziła kursy fotograficzne, m.in. w Parsons School of Design i Rhode Island School of Design. W tym samym czasie pracowała nad wystawą fotografii prasowej "From the Picture Press". W 1970 stworzyła portfolio z dziesięcioma swoimi pracami, które ukazało się w limitowanej edycji.
W 1971 roku popełniła samobójstwo, miała czterdzieści osiem lat. Rok później wspomniane wyżej dziesięć prac zostało pokazanych na weneckim Biennale, stając się pierwszą pracą amerykańskiego fotografa zaprezentowaną na prestiżowym festiwalu. W 2006 roku na ekranach wyświetlany był film "Fur", w którym Nicole Kidman odtwarzała fikcyjną historię życia Arbus.
Mimo tego, że kariera Arbus trwała zaledwie piętnaście lat, artystka zapewniła sobie trwałe miejsce w kanonie światowej fotografii.
Diane Arbus
Martin-Gropius-Bau, Berlin
22.06.2012 - 24.09.2012
Fotografie pochodzą ze strony: diane-arbus-photography.com
fot.1 Diane Arbus, Identyczne bliźniaczki Roselle, New Yersey, 1967
fot.2 Diane Arbus, Albinoska połykaczka noży podczas karnawału, 1970
fot.3 Diane Arbus, Mężczyzna w masce, 1967
fot.3 Diane Arbus, Gigant, 1970
Udostępnij
Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl
Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia
Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com
Wszystkie prawa zastrzeżone
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz