wtorek, 8 marca 2011

Gustave Moreau i Wieczna Kobiecość



Wystawa Gustave Moreau i Wieczna Kobiecość zorganizowana we współpracy z Musée Gustave Moreau w Paryżu, jest pierwszym tak znaczącym przeglądem twórczości francuskiego symbolisty na kontynencie australijskim. Prezentuje ona ponad sto eksponatów wypożyczonych przez paryskie muzeum: obrazów olejnych, akwarel i rysunków – i są to, jak twierdzi Gerard Vaughan, Dyrektor NGV – "(…) niewątpliwie jedne z najbardziej niepokojących i tajemniczych obrazów stworzonych w XIX wieku, a także – paradoksalnie – dzieła niewiarygodnie współczesne w swej wymowie."

Motywem wiodącym tej ekspozycji jest ‘Kobiecość’: to szczególne, męskie wyobrażenie owej Największej Kosmicznej Tajemnic.

Wystawa w Melbourne wprowadza nas w świat artysty, który nieomal obsesyjnie wciąż obraca się wokół swej fascynacji tajemnicą kobiecości. Przechodzimy obok bardzo wielu jej wizji - od form zaczerpniętych z klasycznego antyku, poprzez te ze starożytnego Dalekiego Wschodu, aż do chrześcijańskich traum Wieków Średnich, też zresztą osobliwie zachęcających. Jak mówi Ted Gott, jeden z najważniejszych kuratorów tej wystawy, Gustave’a Moreau w trakcie jego życia w prawdziwy trans zawsze wprawiało Piękno, które dostrzegał w Kobiecie i najbardziej chyba z Nią właśnie owo Piękno utożsamiał. I w tych swoich właśnie niezwykle intensywnych próbach wielbienia wielkich heroin - królowych, bogini i całkiem śmiertelnych, acz jeszcze piękniejszych kusicielek – upatrywał sposobu, w jaki najlepiej wyrazić swe męskie wyznania, swe marzenia i pragnienia - całą tę egzotyczną enigmę swych pragnień, swych wyobrażeń i wierzeń: swe wołanie o ideał.


Podczas gdy w twórczości Gustave Moreau (1826-1898) znajdujemy bardzo wiele wspaniałych i wyrazistych kobiecych postaci – i tych boskich i tych bardziej już śmiertelnych – to w rzeczywistości w jego życiu tak naprawdę istniały tylko dwie kobiety: jego matka, Adele Pauline des Moutiers – i jego wieloletnia przyjaciółka, Adelaide-Alexandrine Dureux. Z matką artysta mieszkał pod jednym dachem aż do jej śmierci w 1884 roku. Alexandrine też była przez 25 lat bardzo blisko niego: zmarła sześć lat po śmierci matki malarza. Ich duchy przebywają dzisiaj również bardzo niedaleko siebie.

Wystawę można oglądać do 10 kwietnia 2011 roku, National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia

Fot. 1. Gustave Moreau, Syreny, 89 x 118 cm, olej na płótnie, Gustave Moreau Musée, Paris
2. Gustave Moreau, Jednorożce, 115 x 90 cm, olej na płótnie, Musée Gustave Moreau, Paris
Źródło: www.ngv.vic.gov.au

Tatiana Iajgunovici

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Blog Justyny Napiórkowskiej ( Blog Roku 2010 w dziedzinie kultury)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz