niedziela, 14 października 2012

Marek Okrassa "Balkon"

Marek Okrassa, Balkon

Wytworne towarzystwo, bogate stroje, zgrabne gesty, klasycystyczna, pałacowa architektura. Scena odbywa się na balkonie. Przy ornamentalnej balustradzie stoi kobieta trzymająca psa, spogląda w dół. Na drugim planie młody mężczyzna ujmuje kobietę pod ramię. Przy balustradzie stoi dostojny chart. Przedstawienie iście teatralne lub filmowe, zupełnie nie przystające do dzisiejszej rzeczywistości i współczesnego malarstwa.

Znamy jednak podobne sceny z obrazów wielkich mistrzów np. słynny obraz „Maje na balkonie” (1800-14) Francisco Goi, do którego nawiązał Eduard Manet w obrazie „Balkon”(1868-69). Porównując wszystkie obrazy widzimy pewne znaczące różnice w sposobie ukazania i charakterze sceny, lecz wspólny jest im ogólny układ kompozycji i postaci usytuowanych na balkonie.

Francisco Goya, Maje na balkonie

Marek Okrassa inspirował się obydwoma obrazami prekursorów nowoczesnego malarstwa. Główna, centralna postać młodej kobiety, podobnie jak w obrazach mistrzów ubrana jest w białą suknię oraz nakrycie głowy, które nawiązuje do ubioru z XIX wieku. Pozostałe postaci ukazane są we współczesnym stroju galowym. Zostały też inaczej namalowane. Rysy twarzy są bardziej wyraziste, w porównaniu do subtelnie przedstawionej twarzy młodej kobiety w białej sukni. Scena w obrazie Marka Okrassy jest bardziej dynamiczna w porównaniu do statycznej kompozycji postaci w obrazie Eduarda Maneta. Pozbawiona jest także tajemniczości i pewnej grozy przedstawionej w obrazie Francisco Goi.


Eduard Manet, Balkon

W obrazie Marka Okrassy zarysowana jest pewna narracja, opowieść o tym co mogło się wydarzyć wcześniej lub co może się wydarzyć później. Każdy z nas może dopowiedzieć dalsze losy tej sceny. To taki fragment opowiadanej historii, uchwycony w doskonałej kompozycji. Marek Okrassa nawiązuje do dzieł mistrzów malarstwa, podejmując na nowo tematykę, którą przedstawiali – sprawia, że przywoływane tematy wciąż są inspirujące. „Balkon” Okrassy bardzo mocno osadzony jest w stylistyce malarstwa XIX wieku, lecz jednocześnie przywołuje skojarzenia z konwencją współczesnego filmu kostiumowego.


Marek Okrassa (ur. 1975)
Studiował malarstwo w pracowni profesora M. Świeszewskiego oraz rysunek w pracowni Marii Targońskiej. W 1999 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem Akademii Sztuk Pięknych. Laureat Srebrnej Ostrogi w 2000 roku. W 2004 roku odebrał Wyróżnienie Honorowe Fundacji im. Franciszki Eibisch w Muzeum Narodowym w Warszawie. Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki.

Fot 1. Marek Okrassa, Balkon, 180x160 cm, olej na płótnie, 2006 rok kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl
Fot. 2. Francisco Goya, Maje na balkonie, 1800-14, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
Fot. 3. Eduard Manet, Balkon, 1868-69, Musée d'Orsay, Paryż


 Alicja Wilczak




Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz