czwartek, 28 lutego 2013

Wystawa Chagalla „Pomiędzy wojną a pokojem” w Muzeum Luxemburskim w Paryżu



Fenomen twórczości Marca Chagalla (1887-1985) stale wywołuje zainteresowanie w środowisku artystycznym światowej skali. Artysta przechodząc przez trudne momenty, które wyznaczyła niczym kamienie milowe historia, przeżywa okresy wojenne, czas na emigracji oraz liczne podróże, które dały mu możliwość poznania wielu osób z różnych środowisk społecznych. Jego przekazy realistyczne bądź fantastyczne odzwierciedlają sceny z prawdziwego życia i prawdziwych miejsc.

Zgromadzone prace artysty ukazują różnorodną ekspozycję będącą najbardziej reprezentatywną retrospektywą stylu artysty, jego upodobań i etapów pracy twórczej. Na wystawie można znaleźć wpływy wiodących trendów międzywojennych oraz ślady rosyjskiej wrażliwości Marca Chagalla. Pomiędzy obrazami wojny i obrazami pokoju utkwiony został sens opiewający złożoność  twórczości, którą trudno sprowadzić do określonego gatunku. Idący w parze dysonans otacza wydarzenia, sytuacje i uczucia artysty, dzięki którym stworzył swój własny, niepowtarzalny styl.


Wystawa ilustruje cztery główne okresy z życia artysty:
Rosja w czasie wojny
Po trzech latach w Paryżu, Chagall wrócił do Witebska, by poślubić Bellę. Wojna przyczyniła się do jego artystycznych refleksji, które znalazły swój oddźwięk w licznych dziełach ukazując brutalne realia wojny, starcia wojsk, rannych żołnierzy oraz wypędzanie Żydów z wiosek. Jednocześnie przedstawione jest jego otoczenie z dzieciństwa, żydowskie tradycje oraz seria zahaczająca o jego związek z Bellą.

Pomiędzy wojnami
W 1922 r. Chagall odwrócił się ostatecznie od Rosji. Po okresie w Berlinie, powrócił do Paryża. W 1930 roku na wniosek wydawcy A. Vollard'a zrealizował liczne prace graficzne: rysunki do „Martwych dusz" Mikołaja Gogola, ilustracje do „Bajek" La Fontaine'a oraz do Biblii. Chagall nieustannie zadawał sobie pytanie o sens ludzkiego istnienia i jego najwyższe i najszlachetniejsze wartości, co w sposób naturalny doprowadziło do poszukiwania transcendentalnej rzeczywistości.

Exile w Stanach Zjednoczonych
W 1937 polityczne wydarzenia zmusiły Chagalla do opuszczenia Francji. Z Bellą i córką Idą przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie poznał kilku żydowskich artystów i poetów na emigracji. Pomimo, że był daleko od „teatru wojny”, Chagall cierpiał na myśl o aktach barbarzyństwa pustoszącego Europę i jego ojczyznę. Wojna, prześladowanie, uchodźcy, palenie wsi dręczyły jego obrazy. Degrengolada strukturalna, upadek wartości nadał ponury ton jego pracom. Użył tematu „Ukrzyżowania” jako ogólnego symbolu ludzkiego cierpienia. Ten okres był szczególnie płodny a mimo to pokazuje potrzebę, by wrócić do swoich korzeni. Składa hołd swojej żonie Belli, która zginęła w 1944r.

Powojenne lata i powrót do Francji
Chagall powrócił do Francji w 1949 roku i zamieszkał najpierw w Orgeval a następnie w Vence. Ogrodził się od przeszłości wytyczając sobie nowe cele. Pracował nad głównymi cyklami takimi jak cykl pomników Paryskich i zgłębił inne metody (szkło witrażowe, rzeźba, materiały ceramiczne, mozaika, rozmaite metody grafiki). Jego wykorzystanie koloru zmieniło się w diametralny sposób. Jego obrazy wzbudzają zachwyt oczarowują spektakularnym światłem i ekspresyjną tonalnością.


Wystawa prezentuje historię opowiedzianą przez artystę obdarzonego ciekawością świata i wyobraźnią, przybliżając historyczną rzeczywistość osobistej i intymnej sfery artysty - artysty należącego do czołówki tzw. wielkiej paryskiej awangardy, który pomimo emigracji i fascynacji powiewami szerokiego świata oraz nowymi poglądami, zachował swoją hebrajską i rosyjską tożsamość oraz słowiańską wrażliwość.*

Izabela Zywert

Musee du Luxembourg Paryż, Francja
21 lutego – 21 lipca 2013
www.museeduluxembourg.fr/en/expositions/p_exposition-18/
www.museeduluxembourg.fr


Fot.1 M. Chagall, Esquisse pour L'air du temps 1942, guache,aquarelle et encre de Chine sur papier contrecolle sur papier de Chine, 53,5x37 cm, Archives Marc et Ida Chagall. ADAGP, Paris 2012

Fot.2 M. Chagall,  L’Oiseau de feu, maquette pour le rideau de scène de L’Oiseau de feu de Stravinsky, 1945 Gouache sur papier, 37,5 x 62 cm Collection particulière

Fot.3 M. Chagall. Ballet Aleko. Une fantaisie a St Petersbourg. 1942

źródło: www.museeduluxembourg.fr/en/expositions/p_exposition-18/
*cytat: www.kontakt.gda.pl/pl/archiwalne-wystawy/126-marc-chagall



Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz