niedziela, 10 czerwca 2012

Gustav Klimt w 150 rocznicę urodzin

Rok 2012 w Austrii jest rokiem jubileuszowym Gustava Klimta. W kulturalnej stolicy Europy na cześć Klimta zorganizowano mnóstwo wystaw i wydarzeń poświęconych jego twórczości. Od 16 maja w Muzeum Wiednia można zobaczyć największą i najbardziej zróżnicowaną kolekcję dzieł przywódcy wiedeńskiego symbolizmu. Zbiór dzieł obejmuje wszystkie okresy jego twórczości: od wczesnych prac, jeszcze jako studenta, do roku przed jego śmiercią w 1918 roku. Na wystawie znajdują się dzieła i pamiątki związane z Klimtem, pochodzące z bogatych zbiorów muzeum - obrazy, między innymi portret Emilii Flöge, plakaty, druki, kitel roboczy artysty, maska pośmiertna, jak również rysunek Egona Schiele, przedstawiający martwego Gustava Klimta. Centrum wystawy stanowi jednak obejmująca 400 kart największa kolekcja rysunków Klimta, po raz pierwszy prezentowana w całości.

Gustav Klimt otrzymał wykształcenie typowo akademickie, pierwsze zaś doświadczenie zawodowe zdobył wykonując różne prace dekoracyjne. To doświadczenie wraz ze specyficznym klimatem artystycznym rozwijającym się na przełomie wieków w Wiedniu odnalazło wyraz w dojrzałej twórczości artysty. Klimt stał się głównym inicjatorem dokonujących się przemian artystycznych, kiedy to w 1897 oficjalnie odrzucił kanony akademickie i wspólnie z innymi artystami założył Stowarzyszenie Artystów Austriackich – Secesję, z którą był związany do 1905.

Celem Klimta było stworzenie dzieła totalnego, absolutnego, tzn. wolnego od wszelkich konwencji, ograniczeń narzuconych przez akademickie koncepcje. Obrazy artysty są wyrazem nieograniczonej swobody twórczej, w pełni wyrażają bujność i złożoność epoki, w której dane było mu tworzyć. Klimtowi udało się stworzyć dzieło na miarę swojej epoki, które stało się inspiracją dla wielu nowoczesnych artystów.

Wiedeńska wystawa porusza również kontrowersyjne pytania dotyczące dzisiejszej traktowania prac Klimta. Czy to bezkrytyczny kult czy zwykły sentyment? Jego dzieła znakomicie czują się w świecie popkultury, są powielane na milionach pocztówek, mniej lub bardziej udanych reprodukcji, plakatów i kalendarzy. Ironia losu polega na tym, że artysta secesji chciał uratować sztukę wysoką przed kulturą masową, do której sam dziś należy. Publiczność pokochała bowiem ten styl, który spełnia marzenie o sztuce pięknej, a zarazem niebanalnej, wyrafinowanej i jednocześnie przystępnej.

Justyna Kiraga

Klimt
Kolekcja Muzeum Wiednia
od 16 Maja 2012 do 16 września 2012

źródło: www.wienmuseum.at

Fot.1. Gustav Klimt, Kobieta z rękawem, 1916 rok, źródło: www.klimt.com
Fot.2. Gustav Klimt, Śmierć i życie, 1915 rok, źródło: www.klimt.com
Fot.2. Gustav Klimt, Kobieta z wachlarzem, 1917 rok, źródło: www.klimt.com

Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

1 komentarz: