środa, 27 października 2010

Specjalna prezentacja obrazu Melchiora de Hondecoetera w Gdańsku


Już 29 października br., po 68 latach nieobecności, powrócił do Gdańska cenny obraz Melchiora de Hondecoetera, holenderskiego mistrza specjalizującego się w malowaniu ptactwa. Malarz ten ze względu na niezwykłą wirtuozerię swego pędzla nazywany był przez dziewiętnastowiecznych jego miłośników „Rafaelem wśród malarzy ptaków”.

Obraz ukazujący Martwą naturę z ptakami i trofeami myśliwskimi należał do znakomitej kolekcji gdańskiego kupca Jacoba Kabruna (1759-1814), którą kolekcjoner ów hojnym legatem testamentowym zapisał miastu Gdańskowi w 1814 roku. Cenny zbiór obrazów i rycin stworzył podwaliny późniejszego Stadtmuseum.

W czasie II wojny światowej, w dniu 28 lipca 1942, obraz Hondecoetera wywieziony został ze Stadtmuseum wraz z innymi ewakuowanymi zbiorami sztuki do Rusocina koło Pruszcza Gdańskiego i od tego czasu ślad po nim zaginął. 19 maja 2008 roku Muzeum Narodowe w Gdańsku otrzymało z Paryża ofertę zakupu płótna, które wydawało się być tożsame z gdańską stratą wojenną. Po wnikliwych badaniach konserwatorskich, archiwalnych oraz analizie stylistycznej i historycznej identyfikacja została potwierdzona, a dzięki wsparciu finansowemu Samorządu Województwa Pomorskiego obraz mógł zostać odkupiony, by na powrót znaleźć się w gdańskich zbiorach.

Obraz Hondecoetera, o wymiarach znacznie mniejszych niż większość zachowanych dekoracyjnych malowideł tego artysty, prezentuje harmonijną kompozycję i bogactwo wyrafinowanej palety barw.Motywy kompozycji tworzą wyraźną diagonalę, zaś ostro zakończone kołki sieci skierowane nieco skośnie do góry wprowadzają bardzo efektowny pierwiastek dynamiki.

Motyw piórka, tu ukazany na pierwszym planie, niczym „druga sygnatura” jest charakterystycznym znakiem rozpoznawczym obrazów tego mistrza w całej, również późniejszej, jego twórczości.

Melchior de Hondecoeter lub d'Hondecoeter (1636-1695) barokowy malarz holenderski, animalista. Jego prace odznaczają się bogatą, żywą kolorystyką i realistycznym bogactwem szczegółów. Pierwsze obrazy miały proste kompozycje, później za tło służyły podwórza, dziedzińce i barokowe ogrody wzbogacone o elementy architektoniczne. Wiele obrazów przedstawia dynamiczne sceny, takie jak walki kogutów czy ataki ptaków drapieżnych, częstym tematem są także sceny z polowań.

Obraz będzie można oglądać do 7 listopada 2010 roku, Oddział Sztuki Dawnej, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk

fot. Melchior de Hondecoeter, Martwa natura z ptakami i trofeami myśliwskimi, Muzeum Narodowe w Gdańsku
źródło: www.muzeum.narodowe.gda.pl
tj

www.napiorkowska.pl
www.osztuce.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz