wtorek, 23 sierpnia 2011

Postmodernizm: Styl i Subwersja 1970-1990


Postmodernizm wymykał się zawsze definicjom. Był mieszanką różnorodnych, przeciwstawnych stylistyk. Porywający wizualnie, wszechstronny, kolorowy albo zupełni e bez koloru. Zabawny albo o dramatycznym wręcz wyrazie form. Wspólna przestrzeń konfrontacji różnych tendencji i koncepcji. Czasami uboga, a czasami luksusowa. Czyż nie stanowi ona wspaniałego tematu na wystawę?

Planowana w Viktoria & Albert Museum wystawa poszukuje odpowiedzi na pytanie, czym był postmodernizm, ale czy na to i jemu podobne pytania da się znaleźć jednoznaczne odpowiedzi? Ekspozycja "Postmodernizm: Style & Subversion 1970/90" zostanie otwarta dla publiczności już we wrześniu. Będzie to swego rodzaju wycieczka pośród odmienności w sztuce. Zapowiada się interesująco.


Postmodernizm jak wiemy nie wypracował jednorodnej stylistyki, objął różne zjawiska, na przykład niemieckie (i wrocławskie) Neue Wilde, włoską transawangardę, Young British Sculptores, czy amerykańskie new painting. To co ich łączyło to było drastyczne odejście od modernizmu, od ucieczki w utopijne wizje, które były oparte na jasności i prostocie. Moderniści chcieli otworzyć okno na nowy świat. Postmodernizm wręcz przeciwnie był jak popękane lustro odbijające na swojej zdefragmentowanej powierzchni złożoną rzeczywistość. Jego podstawowymi zasadami były właśnie złożoność i sprzeczności.

Postmodernizm brutalnie roztrzaskał dotychczas uznane poglądy o sztuce, stylu, projektowaniu. Wniósł do twórczości radykalną wolność, wprowadzał ją poprzez gesty to zabawne, to absurdalne...
Zacierały się granice pomiędzy kulturą wysoką, a masową. I tak rodziło się uczucie dowolności, można było swobodnie mieszać różne konwencje, języki i style. Niesamowite projekty, kostiumy i manekiny, zdumiewające instalacje... 24 września 2011-15 stycznia 2012, Wiktoria & Albert Museum, Londyn.
Katarzyna Kucharska


źródło: www.vam.ac.uk
fot.1.Grace Jones in a maternity dress designed by Jean-Paul Goude and Antonio Lopez, 1979 © Jean-Paul Goude,
fot.2. Image: April Greiman with Jayme Odgers, poster for Cal Arts, 1978
fot.3.'Untitled (Joe)', charcoal and pencil on paper by Robert Longo, from the 'Men in the City' series, 1981. Tate: Presented by Janet Wolfson de Botton 1996 (T07177),

Polecamy Państwa uwadze także poświęcony sztuce blog Justyny Napiórkowskiej. Blog ten został finalistą konkursu Blog Roku 2010. Blog "O sztuce" : www.osztuce.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz