czwartek, 8 września 2011

Alina Szapocznikow - Sculpture Undone




Wystawa „Alina Szapocznikow. Sculpture Undone 1955-1972” w Centrum Sztuki Współczesnej WIELS w Brukseli jest pierwszą obszerną prezentacją twórczości tej wybitnej rzeźbiarki poza Polską. Projekt zrealizowany został w ramach I, Culture - Programu Kulturalnego Prezydencji Polskiej w Radzie Unii Europejskiej. Prezentacja skupia się na pracach artystki z najbardziej eksperymentalnego, późnego okresu jej twórczości, któremu kres położyła przedwczesna śmierć w 1973 roku.




Około 1955 roku Alina Szapocznikow, która przeszła klasyczną, akademicką edukację artystyczną zaczęła eksperymentować z formą swoich rzeźb, stopniowo wprowadzając deformację przedstawień figuralnych, oraz eksperymenty materiałowe. Początkowo były to ciągle tradycyjne materiały: gips, drewno, kamień, cement plastyczny, brąz, ceramika. Od 1962 w jej twórczości roku zaczęły dominować odlewy części ciała najczęściej kobiecego, najczęściej jej własnego. Stopniowo nasilała się też autonomizacja fragmentu ciała. Około 1964 roku duch eksperymentu w twórczości artystki zwyciężył – w momencie, kiedy za materiał zaczynają służyć jej poliester, czy poliuretan – wkraczamy w najbardziej charakterystyczny dla artystki i indywidualny świat przedstawień. Jej praca była nieustannym zmaganiem o jak najbardziej współczesną formę.




Wątkiem przewodnim wystawy jest obecna w postawie Szapocznikow gotowość do podejmowania ryzyka artystycznego. Alina Szapocznikow w wielu aspektach swoich poszukiwań była pionierką. Stworzyła bardzo indywidualny język form i osobną opowieść, manifestujące się w prowokacyjnych, nasyconych cielesnością obiektach, zajmujących trudny do zdefiniowania obszar pomiędzy surrealizmem, nowym realizmem i pop artem. Poliestrowe odlewy fragmentów ciała zamienione w przedmioty użytkowe, takie jak lampy i popielniczki, czy rzeźbiarskie kolaże, w których zatopiono rodzinne fotografie - dzięki takim pracom Alina Szapocznikow uznawana jest za prekursorkę sztuki feministycznej i konceptualnego podejścia do rzeźby.





Wystawa potrwa od 10 września 2011 do 08 stycznia 2012

Fot. 1. Alina Szapocznikow, "Deser I", 1970-1971, asamblaż: poliester barwny, salaterka szklana, 8x11x13 cm. Z kolekcji Piotra Stanisławskiego
2. Alina Szapocznikow, "Krużlowa" (Macierzyństwo), 1969, asamblaż: poliester barwny, fotografie, gaza, 42x52x18 cm. Dzięki uprzejmości Société de l'Apostolat Catholique (Pères Pallotins), Paryż
3. Alina Szapocznikow, "Stela", 1968, gąbka poliuretanowa, żywica poliestrowa, 79x 46x69 cm. Dzięki uprzejmości Piotra Stanisławskiego i Galerie Gisela Capitain GmbH, Kolonia
4. Alina Szapocznikow w Carrarze przy pracy nad rzeźbą Wielkie Brzuchy, Sesja dla magazynu Elle, 1968 rok, Muzeum Narodowe w Krakowie

Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej WIELS
Alicja Wilczak


Polecamy Państwa uwadze także poświęcony sztuce blog Justyny Napiórkowskiej. Blog ten został finalistą konkursu Blog Roku 2010. Blog "O sztuce" : www.osztuce.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz