niedziela, 4 września 2011

Edvard Munch: "The Modern Eye"

The Modern Eye w paryskim Centrum Pompidou jest wystawą, która prezentuje nowe podejście do prac norweskiego malarza - Edvarda Muncha (1863-1944). Ekspozycja ma na celu zaprezentowanie zależności pomiędzy obrazami artysty, a jego szerzej niedocenionym zainteresowaniem współczesnymi formami reprezentacji – fotografią i filmem. Ekspozycję zorganizowaną w ścisłej współpracy Centrum Pompidou z Muzeum Muncha w Oslo, można podziwiać od 21 września 2011.

Edvard Munch jest często opisywany jako malarz XIX-wiecznego symbolizmu i wczesnego ekspresjonizmu. Złudzeń tych możemy pozbyć się odwiedzając wystawę The Modern Eye, która przedstawia artystę, jako wybitnego prekursora nowoczesności w sztuce. Artysta, podobnie jak malarze tacy jak Bonnard i Vuillard, zainteresował się fotografią na początku XX wieku. Jego fotograficzne działania były w dużej mierze skoncentrowane na autoportrecie, z którym obsesyjnie eksperymentował. Munch nie tylko starał się uchwycić swoją twarz za pomocą fotografii, ale przede wszystkim na płótnie. W 1930 roku, wraz ze znacznym pogorszeniem wzroku, artysta stworzył serię bardzo przejmujących dzieł, na których widać skutki jego poważnej choroby. Ostatnim dziełem artysty, które można podziwiać na ekspozycji, jest właśnie jeden z takich autoportretów.

Silny pierwszy plan, jak i linie diagonalne są najbardziej charakterystycznymi cechami formalnymi , które wyróżniają prace Muncha spośród dzieł innych malarzy. Te wyznaczniki wyraźnie odwołują się do postępu technologicznego zarówno w kinie, jak i fotografii. W swoich innowacyjnych pracach Munch tworzył iluzję aktorów kierujących się w stronę widza, jakby wyłaniających się z ekranu kinowego. Artysta czerpał tez inspiracje z efektów wizualnych wywołanych przez wprowadzenie oświetlenia elektrycznego na sceny teatrów. Podobny efekt starał się przekazać w swoich eterycznych, dramatycznych pracach z serii „Zielony pokój” (1907)

Ekspozycja stara się także pokazać zainteresowanie Muncha codziennością i bieżącymi wydarzeniami ze świata. Prezentuje jak inspirowały i pobudzały go codzienne incydenty zauważone na ulicy, czy wydarzenia opisywane w prasie czy radio. Artysta często pracował na zewnątrz, z dala od ograniczającej go pracowni, aby jak najdokładniej uchwycić codzienne sceny miejskiego życia. Munch w swoich pracach często przerabiał i powtarzał jeden motyw. Ekspozycja gromadzi liczne wersje jego najbardziej znanych dzieł. Na wystawie podziwiać około sześćdziesięciu obrazów i pięćdziesiąt fotografii, w tym te najbardziej charakterystyczne dla stylu Muncha prace, jak chociażby „Autoportret pomiędzy zegarem i łóżkiem”, czy też jego mniej znane fotografie i dzieła filmowe. Kuratorem wystawy jest Mikołaj Cullinan z International Modern Art w Tate Modern. The Modern Eye w paryskim Centrum Pompidou można podziwiać do 09 stycznia 2012 roku.

Justyna Kiraga

Informacje dotyczące wystawy: www.centrepompidou.fr

Fot. 1. Edvard Munch, Scena z domu publiczego, olej na płótnie, 1907 r.
Fot. 2. Edvard Munch, Zazdrość, olej na płótnie, 1907 r.

Fotografie pochodzą z wikipaintings.org

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz