czwartek, 2 lutego 2012

Kilka krótkich historii



Historia sztuki współczesnej zawiera wiele intrygujących zdarzeń, które z pozoru błahe zmieniały jej bieg. To ona niezauważenie wkrada się do naszej codzienności, staje się antysztuką, przekracza granice, które nie zostały wyznaczone, eksperymentuje, zaskakuje, bawi się formą. Współczesny artysta poszukuje, chce odkrywać nowe kontynenty sztuki. Dzisiaj drzewo sztuki współczesnej nieustannie wypuszcza nowe gałęzie.

Pablo Picasso odwiedził Polskę w 1948 roku ze względu na odbywający się we Wrocławiu Pierwszy Światowy Kongres Intelektualistów w Obronie Pokoju. Wizyta mistrza, która miała trwać zaledwie kilka dni, przedłużyła się do dwóch tygodni. Zatem Picasso mógł zwiedzić inne polskie miasta tj. Oświęcim, Kraków, Warszawę. W Warszawie był z wizytą u swoich przyjaciół, projektantów Heleny i Szymona Syrkusów. W jednym z mieszkań, nowo wybudowanego osiedla, Picasso na całą ścianę narysował węglem postać syrenki (z młotkiem zamiast miecza). Niestety, w wyniku polecenia ówczesnych władz spółdzielni, warszawskie dzieło Picassa zostało zamalowane.

Salvador Dali, jeden z najbardziej znanych surrealistów, autor obrazu „Trwałość Pamięci” („Miękkich zegarów”), jest również pomysłodawcą logo znanej marki hiszpańskich lizaków Chupa Chups. Projekt powstał w 1969 roku, a jego forma przypominająca stokrotkę, do dziś jest logiem firmy. Sugestią Daliego było również umieszczenie znaku firmy w górnej części patyka tak, aby logo nie zostało zdeformowane.


Plakat z 1895 roku, autorstwa Alfonsa Muchy, reklamujący sztukę pt. „Gismonda” Victoriena Sardou z Sarą Benhardt, uznawany jest za przełom w twórczości artysty. Wzbudził ogromny zachwyt publiczności oraz uznanie krytyki. Mucha był w wieku 35 lat.

Marc Chagall był pierwszym żyjącym malarzem, którego obrazy powieszono w Luwrze.

Autorką pomysłu stworzenia Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku była Abby Aldrich Rockefeller (żona Johna D. Rockefellera). Wspólnie z dwoma przyjaciółkami wynajęła powierzchnię na nowe muzeum i otworzyła je publicznie 7 listopada 1929 roku, dziewięć dni po wybuchu Wielkiego Kryzysu na Wall Street.


Nowojorska pracownia „The Factory” („Silver Factory” – nazwa powstała od koloru wnętrza) była ukoronowaniem wizji Andy Warhola o umaszynowieniu sztuki. W 1963 roku artysta przeniósł się do nowo powstałego miejsca, gdzie przez 11 lat święcił triumfy. Zakład stał się kolebką sztuki multimedialnej, oprócz eksperymentów z sitodrukiem, tworzył filmy, spoty reklamowe, projektował modę.

Edyta Rogucka


Fot. 1 Syrenka Picassa, skan z okładki Encyklopedii Warszawy PWN
Fot. 2 Alfons Mucha, Gismonda, 1894

Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce: 
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz