poniedziałek, 24 września 2012

Stasys Eidrigevicius


"Obserwuję uważnie ludzi wokół mnie. Przyglądam się ich twarzom, postaciom, ruchom. Z tych okruchów rzeczywistości nieustannie tworzę własny teatr gestów i sylwetek" *
Stasys Eidrigevicius 

Stasys Eidrigevicius przedstawia nam ten teatr za pośrednictwem swoich bohaterów, którzy przybierają postacie kukiełek o dużych oczach i kartoflanych nosach, przydrożnych strachów, ptaków z drewnianymi skrzydłami czy fruwających ludzi. Artysta buduje dla nich poetyckie sytuacje, spiętrzone w baśniowej logice, chociaż jego sztuka odnosi się do ludzkiego doświadczenia, emocji i moralności.


Stasys zaczynał od exlibrisów, małych form graficznych (akwaforta, akwatinta) i malarskich (gwasz, pastel). Jeszcze na studiach wystawiał realistyczne obrazy i graficzne ekslibrisy, w których to osiągnął niebywałe mistrzostwo. Często bywał nagradzany za biegłość warsztatową w technikach metalowych; w 1973 roku, kiedy był jeszcze studentem Instytutu Sztuk Pięknych w Wilnie, wziął udział w Biennale Exlibrisu w Malborku, gdzie otrzymał medal honorowy. To właśnie w tych miniaturach graficznych Eidrigevicius zaczął przedstawiać swój prywatny świat zapamiętany z dzieciństwa i opowiadany w bajkowej, nostalgicznej tonacji.


Ważnym obszarem jego twórczości jest rysunek, doprowadzony przez artystę do perfekcji zarówno w formach kameralnych jak i monumentalnych. Stasys wykonuje też plakaty, przede wszystkim techniką pastelu, za które był wielokrotnie nagradzany. Język jego plakatów wywodzi się z rysunku, jest oszczędny ale mocny. Wywodzi się z ducha malarsko-metaforycznego, silnie naznaczonego indywidualizmem artysty. Wystawa plakatów Stasysa w Tokio w 1989 roku wzbudziła zainteresowanie jednego z najwybitniejszych grafików japońskich, Yusaku Kamekury i zaowocowała prezentacją w edycji luksusowego pisma "Creation" poświęconego osiągnięciom współczesnej grafiki.


Eidrigevicius posługuje się głównie rysunkiem, a jego warsztat jest zadziwiająco prosty: węgiel, kredki, pastele, czasami gwasz. Technikę pasteli artysta odkrył dla siebie w 1984 roku w Berlinie Zachodnim i stała się jednym z jego głównych środków wypowiedzi. Ciekawym wątkiem w twórczości Eidrigeviciusa są portrety. Na przełomie lat 80. i 90. powstał Teatr Twarzy w technice pasteli, przedstawiający wizerunki twarzy w różnych stadiach jej odsłonięcia. Stasys rysował twarze skryte za półprzezroczystymi zasłonami, zabandażowane strzępami szmat, zakryte maskami z gliny lub papieru. 


STASYS EIDRIGEVICIUS (ur. 1949)
Grafik, malarz, ilustrator pochodzący z Litwy. Studiował w Instytucie Sztuk Pięknych w Wilnie. W 1980 roku osiedlił się w Polsce. Tworzy ekslibrisy, ilustracje książkowe, plakaty. Jego twórczość graficzna spotkała się z dużym uznaniem w Polsce i na świecie. Począwszy od 1985 roku ważną część jego twórczości stanowi malarstwo pastelowe. W latach 90. wrócił - pierwszy raz od zakończenia studiów - do malarstwa olejnego. Twórczość Eidrigeviciusa sytuuje się na pograniczu metafory, surrealizmu i fantastyki.

Justyna Kiraga



fot.1. Stasys Eidrigevicius, "Ratownicy", 1995 rok, akwarela, z kolekcji Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
fot.2. Stasys Eidrigevicius, "Formi", 2003 rok, pastel, z kolekcji Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
fot.3. Stasys Eidrigevicius, "Ex libris", 1983 rok, z kolekcji Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
fot.4. Stasys Eidrigevicius, "Kierunkowskaz", 2003 rok, akwarela, z kolekcji Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej

* źródło: culture.pl

Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz