sobota, 21 sierpnia 2010

Gustav Vigeland a rzeźba polska

5 października 2010 w Muzeum Narodowym w Krakowie rozpocznie się wystawa Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900, której celem jest pokazanie nici łączących sztukę słynnego Norwega z symbolistami znad Wisły.

Wystawa organizowana jest wspólnie z Vigeland–Museet w Oslo - z którego zostanie sprowadzonych około 20 wczesnych prac artysty.

Wystawa będzie prezentacją arcydzieł rzeźby polskiej lat 1890 – 1914 w kontekście twórczości najwybitniejszego norweskiego rzeźbiarza, Gustawa Vigelanda (1869 – 1943). Celem ekspozycji jest wydobycie analogii między nieznanymi w Norwegii dziełami polskiego symbolizmu i secesji a rzeźbą Vigelanda, spopularyzowaną wśród polskich artystów przez Stanisława Przybyszewskiego.

Nie bez przyczyny wystawa odbędzie się w Krakowie – stolicy symbolizmu i dekadentyzmu. Wielką rolę w upowszechnieniu twórczości Gustava Vigelanda spełnił Stanisław Przybyszewski, który zamieścił w 7 numerze krakowskiego „Życia” (1899) dwie reprodukcje fragmentów reliefu „Piekło”, jedna z nich to postać szatana: nagiego, muskularnego młodzieńca. Wywołało to obrazę moralności publicznej w pruderyjnym, mieszczańskim środowisku Krakowa. Przybyszewski, zafascynowany sztuką Vigelanda, poświęcił artyście rozdział swej książki „Na drogach duszy” – stąd tytuł wystawy.

Gustav Vigeland wypracował specyficzną odmianę symbolizmu, opartą na naturalistycznym studium ludzkiej postaci. Ludzkie ciało, zarówno u Vigelanda jak i u czołowych polskich rzeźbiarzy jest przede wszystkim wehikułem silnych emocji, erotycznych pasji i egzystencjalnego niepokoju.

Ważnym akcentem scalającym rzeźby z naszego Muzeum i twórczość Vigelanda będzie rzeźba „Pocałunek” (1897, gips) podarowana Muzeum przez Feliksa Jasieńskiego w roku 1920. Jest to jedyna rzeźba Gustawa Vigelanda w zbiorach polskich.

Wystawa potrwa do 26 grudnia 2010 i ma szansę stać się wydarzeniem roku w krakowskiej sztuce.

Źródło: www.muzeum.krakow.pl
Fotografia: Gustav Vigeland, Mann sitter med kvinne i fanget, 1897 ( fot. materiały prasowe )
db

www.napiorkowska.pl
www.osztuce.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz