wtorek, 24 sierpnia 2010

"Od Matisse'a do Malewicza. Pionierzy sztuki współczesnej w Hermitage Amsterdam"


Po raz pierwszy w Holandii, zorganizowana od 6 marca br., ma miejsce wystawa poświęcona prekursorom sztuki współczesnej, na której zaprezentowano 76 dzieł jednego z najlepszych zbiorów francuskiej sztuki z początku XX wieku.

Wystawa jest poświęcona wprowadzeniu i ustanowieniu modernizmu jako zjawiska kulturalno-historycznego fenomenu, i przede wszystkim podkreśla wciąż duże znaczenie mistrzów, którzy na początku ubiegłego stulecia, w najbardziej znaczącym dla historii sztuki okresie, dokonali rewolucji w malarstwie.

Henri Matisse, Andre Derain, Maurice de Vlaminck i francuski malarz holenderskiego pochodzenia Kees Van Dongen utworzyli we Francji koło 1900 roku pierwszą ważną awangardę XX wieku. Powstała ona w reakcji na impresjonizm i pointylizm - wyjaśniają organizatorzy wystawy. Charakteryzowały ją jasne, kontrastowe kolory, śmiałe uderzenia pędzlem, uproszczenia i deformacja formy, jak i brak miękkich przejść i pośrednich cieni. Awangardziści nie dążyli do przedstawiania trójwymiarowego świata - chcieli wywoływać reakcje emocjonalne.

Wasilij Kandinsky spotkał Picassa i Matisse'a w Paryżu i był pod głębokim wrażeniem kolorystyki ich obrazów. Pragnął jeszcze silniej wyrażać własne uczucia. W muzyce słyszał kolory i - jak można przeczytać na stronach Ermitażu poświęconych wystawie - w swoich pracach starał się ją kolorami ewokować. Jeszcze dalej poszedł Malewicz, który wszystko - naturę, życie i "istnienie" - sprowadził do geometrycznej formy.


Petersburski Ermitaż posiada jeden z najświetniejszych na świecie zbiorów francuskiego malarstwa początków XX wieku, pochodzący w dużej części ze słynnych kolekcji moskiewskich kupców tekstylnych Iwana Morozowa i Siergieja Szczukina, którzy obrazy kupowali bezpośrednio od Matisse'a czy Picassa.

Filię Ermitażu w Amsterdamie otwarto w 2004 toku; od czerwca zeszłego roku działa ona w odrestaurowanym XVII-wiecznym domu opieki nad rzeką Amstel - Amstelhofie.
Amsterdamska filia odwołuje się do starych kontaktów między Holandią a Rosją. Przyszły car Piotr I Wielki w Amsterdamie uczył się budowy statków. Modernizując Rosję, zaszczepił też w kraju tradycje muzealne. Założył pierwsze publiczne muzeum. Żeby zaś zachęcić do jego zwiedzania, pierwszych gości podejmowano w nim kielichem wódki. Teraz tłumy widzów wytrwale stoją po kilka godzin w kolejkach, żeby obejrzeć ponadczasowe dzieła mistrzów.

Poza Amsterdamem Ermitaż ma filie w Kazaniu, Londynie i Ferrarze. Na 2011 rok planowane jest otwarcie w Wilnie wspólnego muzeum Ermitażu i Fundacji Guggenheima.

Wystawę można oglądać do 17 września 2010 roku, Filia Ermitażu w Amsterdamie, Holandia

Fot. Henri Matisse, Czerwony Pokój (Harmonia Czerwieni), 1908, olej na płótnie © Succession H. Matisse c/o Pictoright Amsterdam 2010
Wasilij Kandinsky, Kompozycja IV, 1913, olej na płótnie, Państwowe Muzeum Ermitaż, St. Peterburg
Źródło:http://www.hermitage.nl/nl, PAP, http://www.hermitagemuseum.org/html_Ru/04/2010/hm4_2_294.html
tj

http://www.napiorkowska.pl
http://www.osztuce.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz